Koulu, joka on suunniteltu aivan toisin

Tilasuunnittelu vaikuttaa opetuksen laatuun

Me haluamme saada oppilaat viihtymään koulussa. Se on mahdollista vain, jos opettajat ovat motivoituneita. Kun opettajat suunnittelevat itse uuden opetussuunnitelman mukaisia työympäristöjä, he motivoituvat myös uusiin toimintatapoihin. Opettaja tulee pois luokan edestä, ja opetuksen tulokset paranevat.

Oivallus, että koulut pitäisi suunnitella toisin

Jotta opettajien toiveet muuttuvat oikeaksi kouluksi, tarvitaan arkkitehtejä ja pedagogisen tilasuunnittelun ammattilaisia sekä Oppikylä-konsepti, joka tuo heidät kaikki yhteen ja tekee suunnitelmista totta.

Anna meidän haastaa tilaohjelmasi

 Osallistamalla käyttäjät tilasuunnittelusta tuleekin yllättäen tehokasta ja tiloista monikäyttöisiä ja muunneltavia. Huomataan, että neliöitä säästyy ja arkkitehdin hiilikädenjälki pienenee.

Kuunteleminen on tärkeintä

Jokainen kouluhanke on ainutlaatuinen. Siksi emme tule luoksenne valmiiden ratkaisujen kanssa. Istutaan rauhassa alas, juodaan kahvia ja jutellaan. Ammattitaitomme on kuuntelemisessa.

Katso käyttäjälähtöisen koulusuunnittelun webinaari, jossa kerrotaan, miten tulevaisuuden hirsikoulut suunnitellaan käyttäjiensä näköisiksi.

Yhdessä suunniteltu koulu

Oulun Oppikylän suunnittelutyöpajoissa opettajat ja koulun henkilökunta istuivat samaan pöytään arkkitehdin ja suunnittelijoiden kanssa. Lue opettajan, arkkitehdin ja tilapedagogiikan ammattilaisen kokemukset työpajoista.

Oppikylän palvelumalli

Oppikylä on kokonaisvaltainen palvelu, jonka avulla kunta tai yhdistys saa suunnitella unelmiensa hirsikoulun yhdessä pedagogisen koulusuunnittelun huippuammattilaisten kanssa.

Olemme tukena koko prosessin alusta loppuun, parhaiden kilpailutus- ja rahoitusmallien etsimisestä aina koulun käyttöönoton jälkeen askarruttaviin kysymyksiin saakka.

Oppikylän palvelumalli

Oppikylä on kokonaisvaltainen palvelu, jonka avulla kunta tai yhdistys saa suunnitella unelmiensa hirsikoulun yhdessä pedagogisen koulusuunnittelun huippuammattilaisten kanssa.

Olemme tukena koko prosessin alusta loppuun, parhaiden kilpailutus- ja rahoitusmallien etsimisestä aina koulun käyttöönoton jälkeen askarruttaviin kysymyksiin saakka.

Tehokas suunnittelu säästää neliöitä ja luontoa

Kun suunnittelussa otetaan alusta alkaen huomioon koulun arki sekä oppilaiden ja opettajien tarpeet, tehdään moderneja, muunneltavia ja monikäyttöisiä tiloja. Liiat neliöt häviävät ja säästöä syntyy jo rakennusvaiheessa. 

Arkkitehdin hiilikädenjälki on pienin silloin, kun tilat ovat tarkoituksenmukaiset, sopivan kokoiset ja käytössä aamusta iltaan.

{

“Ehdottamasti yllätti, että koko porukka otettiin mukaan, käärittiin hihat ja oikeasti haluttiin tietää. Kyllä sen huomaa, että he ovat todellisia ammattilaisia. Opettamisessa on aina kysymys siitä, että osataan kysyä oikeita kysymyksiä, jolloin omaa ajattelua on helppo kehittää. Nämä ammattilaiset osasivat kysyä meiltä oikeita kysymyksiä.”

Anssi Lautamo, luokanopettaja

{

“Tämä on ollut todella demokraattista, että kaikki opettajat ja koulun väki, rehtorit, yhdistys, hallitus, puheenjohtajat, nämä kaikki otetaan tähän mukaan ja valtavan syvällisesti keskustellaan. Se on aivan ihanaa. Vaikka rakennusprojekteissa voi välillä olla kiire, se on ehdottomasti plussaa, että käyttäjiä kuullaan.”

Pia Helin, arkkitehti, arkkitehtitoimisto Ark’Aboa

Tilaa uutiskirje

Tilaa Oppikylän uutiskirje pysyäksesi mukana hirsikoulujen ja käyttäjälähtöisen suunnittelun kehitysaskelissa!